02 marca 2013

Formuła Kobiet: Lee Mckenzie (part 1)

Fantastyczna Szkotka jest znana kibicom Formuły 1 na całym świecie. Zaczęła jako pit -lane reporter, a w 2010 roku została pierwszą w historii brytyjskiej telewizji kobietą -prowadzącym relację z toru F1. Panie i Panowi, poznajcie Lee Mckenzie!




Lee urodziła się 1 grudnia 1977r. w Ayr (Szkocja), gdzie dorastała. Dziennikarstwem zainteresowała się, gdy miała 15 lat. Prawdopodobnie zaraziła się tego od ojca, który był dziennikarzem. Od samego początku zajmowała się sportami motorowymi oraz rugby.


Jej kariera w telewizji balansowała między sportem a wiadomościami, od których zaczęła. Pracowała zarówno dla stacji Channel 4 jak i dla Sky Sports prezentując poczynania w wyścigach konnych (których również jest pasjonatką), tenisie i rugby. W wieku 22, zaledwie po roku stażu, zadebiutowała jako najmłodsza w historii prezenterka telewizyjna. Wkrótce prowadziła wydarzenia dużej rangi, np. studio dotyczące wyborów parlamentarnych. Praca w ITV poświadczyła jej zaangażowanie w motosport. Po studiach rozpoczęła współpracę z FOM. W 2006r. przebyła ponad 240tys. kilometrów (okrążyła ziemię kilka razy) podążając za wyścigami F1 i A1 GP.


2004 roku wystartowała w kilku rundach  WRC jako pilot Tony'ego Jardine'a, a w 2005 w norweskim Mountain Rally. Rwównież w 2004 roku, zainteresowanie końmi pomogło jej w przeprowadzeniu wywiadu z Michaelem Schumacherem. W 2007 roku stała się pierwszą kobietą w historii, która odebrała Trofeum im. Jima Clarka przyznawane corocznie dla Szkotów za osiągnięcia w dziedzinie sportów motorowych.

Lee Mckenzie, Lewis Hamilton i David Coulthard

Gdy trafiła do BBC, początkowo jej rola była drugorzędna: podczas gdy Brundle i Kravitz rozmawiali z najlepszymi kierowcami i krążyli w garażach wśród inżynierów, Lee pozostawała w towarzystwie postaci "drugiej kategorii".

"Często trafiałam na kierowców, przy których myślałam "O Boże, czego on w tym roku dokonał?", ale ponieważ kochałam motosport wiem, że ludzie mnie doceniali bardziej niż wcześniej".



Dopiero od 2009 roku przeistoczyła się w równorzędnego partnera Teda Kravitza na pit lane. W następnym roku stała się główną prowadzącą transmisję podczas GP Japonii, zastępując tym samym Jake Humphrey'a, który w tym samym czasie relacjonował Igrzyska Wspólnoty Narodów. Kolejny raz zdarzyło się to w roku 2012 podczas GP Kanady, Europy, Niemiec i Węgier, gdy Jake był na Igrzyskach Olimpijskich oraz Euro 2012. Tym samym Lee przeszła do historii jako pierwsza kobieta, która w brytyjskiej telewizji poprowadziła transmisję F1.


"To był dziwny weekend, chciałam dobrze wykonać swoją pracę. Nawet nie myślałam, że mogłabym być tak dobra jak Jake, ale posiadam sporą wiedzę o sportach motorowych i byłam pewna, że to mi pomoże. Pewna kobieta napisała wtedy, że "to bardzo smutny dzień dla motosportu" -ona nawet nie wiedziała czego dokonałam. Przyjęłam to spokojnie  i wykorzystałam sytuację, by udowodnić ludziom, że coś tam jednak wiem o sporcie i nie jestem żółtodziobem".

Lee była brana pod uwagę jako następca Humphrey'a od początku sezonu 2013, ale w grudniu okazało się, że będzie to Suzi Perry.

koniec części 1

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jeśli nie jesteś zalogowany lub nie posiadasz swojej strony wybierz z listy opcję [Anonimowy]